Pogoda jutro Pogoda Poznań
2-1
XXV Dni Bretanii „Wokół dziedzictwa”
EVENT
Bilety: 0

Czy weźmiesz udział? Wezmę udział Być może Nie
listopad
pnwtśrczptsond
1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930

Celem Dni jest przybliżenie dziedzictwa kulturowego Bretanii, tego związanego z morzem, nieodłącznym elementem tożsamości bretońskiej, z pejzażem, który odnajdujemy na wielu obrazach m.in. artystów szkoły z Pont Aven i z ciągle żywą muzyką tradycyjną. Dni Bretanii, nawiązujące do celtyckiego święta Samhain, kończącego lato i oswajającego ludzi z nadejściem zimy, są zaproszeniem do wspólnego spędzania jesiennych wieczorów na poznawaniu fascynującej kultury bretońskiej, tak bliskiej wielu mieszkańcom Poznania.

17.11. (sobota) g. 9.30-12.30
Retro Dance Studio, ul. Wielka 19

Warsztaty tańca bretońskiego dla początkujących.
Prowadzenie Marta Tomczak i Krzysztof Rogulski (Bal Folk Poznań). Warsztaty przygotują m.in. do tańca podczas koncertu Hamon Martin Quintet.

Wstęp wolny. Zapisy: elwira@dombretanii.org.pl



19.11. (poniedziałek) g. 18.00 Dom Bretanii

Otwarcie wystawy fotografii Maud Bernos pt. „Wszyscy żeglarze mają błękitne oczy”

Wystawa prezentuje serię czarno-białych portretów skipperów sfotografowanych krótko po zakończeniu długich samotnych regat. Chodziło o uchwycenie momentu, kiedy żeglarze są przepełnieni przebytym doświadczeniem. W ich spojrzeniach odnajdujemy światło, zmęczenie, strach, samotność i determinację. Maud Bernos realizowała swój projekt przez 3 lata, utrwalając w ten sposób twarze 39 żeglarzy i żeglarek sfotografowanych tuż po zejściu na ląd. Zdjęcia te były wielokrotnie prezentowane m.in. na prestiżowym festiwalu Rencontres de la Photographie d’Arles, a wydawnictwo Gallimard wydało album z portretami żeglarzy pod tym samym tytułem.

Maud Bernos fotografii nauczyła się sama. Doskonaliła swój warsztat u znanych fotografów jak np. Antoine d’Agata czy Jim Goldenberg. Współpracowała m.in. z Julienem Oppenheimem i Véronique Vial. W swojej pracy artystycznej jest bardzo przywiązana do swobody. Zajmowała się różnorodną tematyką od nocnych pejzaży po portrety znanych osobistości. Niezależnie od tematyki zdjęć, artystka wchodzi w interakcję ze swoimi modelami, podróżuje razem z nimi do ich światów.



20.11. (wtorek) g. 18 Dom Bretanii

Projekcja filmu „Tabarly” (92’, 2008 reż. Pierre Marcel, muz. Yann Tiersen)
Eric Tabarly legendarny bretoński żeglarz (1931-98), przez 35 lat ścigał się i zwyciężał na morzach i oceanach całego świata. Stworzył serię jachtów Pen Duick, z których każdy wnosił nowatorskie rozwiązania konstrukcyjne. Zginął tragicznie na morzu Irlandzkim w czasie rejsu na swoim pierwszym, stuletnim wówczas Pen Duicku, płynąc do Szkocji na zlot jachtów zaprojektowanych przez Wiliama Fife’a. Film „Tabarly” jest poruszającą opowieścią o wybitnym żeglarzu, takim, który rodzi się raz na sto lat, był nominowany do francuskiej nagrody filmowej Cezar w kategorii film dokumentalny.
Film we francuskiej wersji językowej z polskimi napisami. Wstęp wolny.

W dyskusji o Tabarlym po filmie udział weźmie żeglarka Aldona Zawalska, wdowa po dr. Krzysztofie Zawalskim, twórcy Narodowego Centrum Żeglarstwa przy AWFiS w Gdańsku wzorowanego na Ecole Nationale de Voile w Saint-Pierre-Quiberon w Bretanii, kilkakrotnym mistrzu Polski w żeglarstwie i pedagogu żeglarstwa.
Współpraca: Wielkopolski Okręgowy Związek Żeglarstwa



22.11. (czwartek) g. 18.00 Dom Bretanii

„Jak odradzała się muzyka tradycyjna w Bretanii po drugiej wojnie światowej” - wykład Ronana Pellena z udziałem pieśniarza Mathieu Hamona.

Mówiąc o muzyce bretońskiej często mamy na myśli muzykę tradycyjną graną na wsi (instrumentalna na binioù i bombardę czy wokalna wykonywana w technice kan ha diskan) albo odrodzenie folku w latach 70-tych XX wieku, kojarzone z harfistą Alainem Stivellem. Tymczasem ten ruch powrotu do folku w nowej formie rozpoczął się już w latach 50-tych. Wykład przedstawi ewolucję muzyki bretońskiej od tamtych czasów po dziś dzień.

Ronan Pellen – bretoński muzyk i etnomuzykolog. Multiinstrumentalista, gra m.in. na cytarze i violi da gamba. Współpracuje z Sylvainem Barou, Paddym Keenanem, Jacques’em Pellenem, braćmi Molard czy od niedawna ze Szkotem Calumem Stewartem. Gra w zespołach Hamon Martin Quintet, Istan Trio i Skeduz. Lider bretońsko-indyjskiej grupy Ganga Procession. Dużo podróżuje, szukając muzycznych inspiracji, które sięgają od Irlandii i Bretanii, przez Bliski Wschód aż po Indie, od muzyki dawnej po jazz.



23.11. (piątek) g. 19.00 Klub Blue Note

Koncert Hamon Martin Quintet
Legendarny zespół z Górnej Bretanii inspirujący się muzyką tradycyjną z krainy Gallo, którą członkowie zespołu interpretują we własnym stylu, zwanym „bretońską muzyką wyzwoloną”, naznaczonym indywidualnym doświadczeniem, artystycznymi i geograficznymi inspiracjami oraz nowocześnie zaaranżowaną. Muzykę graną przez Hamon Martin Quintet cechuje ponadczasowa klasa i wirtuozeria. Członkowie kwintetu to muzyczne osobowości, znakomici improwizatorzy i prawdziwi znawcy muzyki tradycyjnej.

Jannick Martin - akordeon diatoniczny
Erwan Hamon – bombarda, flety
Mathieu Hamon – śpiew
Ronan Pellen – cytara
Erwan Volant - gitara basowa

Bilety: 30 zł (przedsprzedaż) / 40 zł (w dniu koncertu)
Sprzedaż: bilety24.pl, CIM, biuro klubu Blue Note, Dom Bretanii



24.11. (sobota) g. 18.00 Puszczykowo, Mała sala hali widowiskowo-sportowej ul. Podgórna 21
Koncert duo Hamon & Martin
Wstęp wolny
Organizator: Stowarzyszenie Puszczykowo-Châteaugiron


25.11. (niedziela) g. 17.00 Września – Wrzesiński Ośrodek Kultury
Koncert duo Hamon & Martin
Wstęp wolny


27.11. g. 18.00 (wtorek) Dom Bretanii

„Gauguin i przyjaciele w Bretanii, czyli szkoła malarska z Pont-Aven” – wykład Estelle Guille des Buttes-Fresnau

Nazwa „Szkoła z Pont-Aven” została nadana grupie malarzy tworzących kolonię artystów w latach 1888-90 wokół Paula Gauguina w Pont-Aven. Członkiem grupy był m.in. zaprzyjaźniony z Gauguinem Władysław Ślewiński. Artystów pociągał symbolizm, szukali inspiracji w sztuce ludowej, malowali, stosując metodę syntetyzmu i kluazonizmu, co w praktyce oznaczało malowanie czystymi plamami koloru, obwiedzionymi konturem, z zaniechaniem oddania perspektywy prowadzącym do uproszczenia bądź zniekształcenia formy, co miało oddawać symboliczny charakter przedstawienia. Ten bujny okres malarski w Pont-Aven odegrał ogromną rolę w rozwoju sztuki nowoczesnej w Europie.

Estelle Guille des Buttes-Fresnau - dyrektor Muzeów Rejonu Concarneau-Kornwalia, dyrektor i główny kustosz Muzeum w Pont-Aven, otwartego w 1985 roku w malowniczym miasteczku malarzy, z kolekcją dzieł członków Szkoły, m.in. Paula Gauguina, Emila Bernarda, Paula Sérusiera. Muzeum, rozbudowane i unowocześnione w ostatnich latach, zajmuje m.in. budynek dawnego hotelu Julia, w którym w XIX wieku mieszkali artyści. Muzeum w Pont-Aven działa w partnerstwie z Musée d’Orsay w Paryżu, gdzie znajduje się najwięcej prac malarzy Szkoły z Pont-Aven.



29.11. (czwartek) g. 18.00 Dom Bretanii

„Kocham Gauguina i Polskę” – wykład o Władysławie Ślewińskim

Będzie to historia życia artysty, w którym główną rolę odegrało malarstwo, Paul Gauguin i Bretania. Gauguin oraz pejzaże i kultura Bretanii wywarły olbrzymi wpływ na polskiego twórcę, jednak obrazy Ślewińskiego nie byłyby takimi, jakie możemy podziwiać dzisiaj, gdyby nie słowiańska dusza malarza. Te wszystkie elementy sprawiły, że płótna Polaka nierozerwalnie związane są z malarstwem francuskim, ale odznaczają się romantyczną nutą i melancholijnym klimatem, charakterystycznym dla twórczości polskich artystów tego czasu.
Prowadzenie Katarzyna Grabowska - historyk sztuki. Adiunkt w Dziale Edukacji Muzeum Narodowego w Poznaniu. Popularyzatorka sztuki i autorka artykułów poświęconych temu zagadnieniu.

• Zapisz się do naszego newslettera - najświeższe wydarzenia codziennie na Twój e-mail